- Піст – це десятина
(36,5 днів) дана Богові із нашого життя для очищення душі із гріхів цілого
року, щоб ми, таким
чином, отримали благословення на всі діла наші. (Св. Авва Доротей)
- Завданням посту – очистити душу від гріхів. Коренем наших гріхів є вісім головних пристрастей (чи духів). Це є: черевоугодництво, розпуста, грошолюбство, гнів, журба, нудьга, марнославство і гордість. Саме з ними треба боронитися християнинові.
- Покаяння є лікарство від усякого роду гріхів і пристрастей. Треба мати покаянний настрій: У всіх моїх гріхах, душевних хворобах і життєвих проблемах винен я, а не Бог чи ближній.
- Черевоугодництво. Св. Авва Доротей: Тож кожен, хто бажає в ці дні очиститися від гріхів, вчинених протягом цілого року, передусім має утримуватися від великої кількості страв, бо безмір їжі, як кажуть отці, породжує для людини всіляке зло. Боротьба із черевоугодництвом є основою успішної боротьби із всіма іншими пристрастями. Існує два види черевоугодництва: Перший - коли людина шукає приємності в їжі, і не завжди хоче їсти багато, але бажає смачного. Другий – це багатоїдство: коли людина не бажає добрих страв, не турбується про їхній смак, чи вони добрі, чи ні - вона хоче тільки їсти, і не розбирає, які вони. Вона дбає лише про те, щоб наповнити своє черево. Тому-то хто бажає очиститися від гріхів своїх, той мусить дуже уважно остерігатися й уникати цих видів обжерства, бо вони задовільняють не потребу тіла, а пристрасть, і якщо хтось піддається їм, то це зараховується йому за гріх.
- Треба постити всіма людськими чуттями, а не тільки відносно їжі. (Піст для очей, для вух, язика (стриманість у мові), піст для звичного людського діяння у якому людина має прив’язання. В кожній ділянці має бути стриманість і розумна міра).
Отже, ми не лише в їжі
маємо мати міру, а й утримуватися від усякого іншого гріха, щоб, як постимо ми
черевом, так постили ми і язиком, стримуючись від наклепів, від брехні, від
пустослів'я, від зневаги, від гніву і, одне слово, від усякого гріха, який
чинимо язиком. Також (слід) постити й очима, тобто не дивитися на речі суєтні,
не давати волі очам, ні на кого не дивитися безсоромно і без страху. Також і
руки, і ноги слід стримувати від всякого злого діла. Варто теж відкинути злі
звички, віднайти міру в улюблених заняттях. Постячи таким чином, як каже святий
Василій Великий, постом благовгодним, відходячи від усякого гріха, звершуваного
усіма нашими чуттями, осягнемо святого дня Воскресення, зробившись новими, чистими й гідними причастя Святих Таїн.
Про
те ж говорить і св. Іван Золотоустий: "Хто
обмежує піст одним утриманням від їжі, той вельми безчестить його. Не одні уста
повинні постити, - ні, нехай постять і око, і слух, і руки, і ноги, і все наше
тіло".
- Піст є випробуваним способом щоб досягти потрібних результатів - через виснаження тіла дійти до стоншення духовних містичних здібностей, затемнених плоттю, і тим полегшити своє наближення до Бога ...
- Форма і міра посту, окрім загально прийнятої
церквою, завжди повинна бути розумна враховуючи духовні і фізичні
можливості людини.
Для
фізично здорових людей основою посту вважається стриманість у їжі. Тут можна
розрізняти 5 ступенів фізичного посту:
1)
Відмова від м'яса.
2)
Відмова від молочного.
3)
Відмова від риби.
4)
Відмова від олії.
5)
Позбавлення себе їжі взагалі на якісь терміни.
8.
Піст є Богом освячений час для нашого спасіння – тож скористаймось ним!
священик Петро Пастух
Немає коментарів:
Дописати коментар